De Noordwest Ziekenhuisgroep kampt met een storing aan de databases. Gevolg is dat het online portaal 'Mijn Noordwest' en de aanmeldzuilen bij de ingang niet werken. Ook zijn de patiëntendossiers onbereikbaar, waardoor videoconsulten telefonisch worden afgehandeld. "Het probleem wordt veroorzaakt door problemen met de databases van onze externe leverancier", laat een NWZ-woordvoerder aan mediapartner NH Nieuws weten.

Leverancier ICTZ laat weten dat de problemen, waar ook het Dijklander Ziekenhuis mee kampt, bij een provider liggen. "Wij hosten bij een datacenter. Dat datacenter wordt bevoorraad door een provider, en die provider kampt met problemen". Er is volgens ICTZ geen sprake van een systeemcrash door een ddos-aanval. Hier was zorgen over, aangezien het St. Jans Gasthuis in het Limburgse Weert vanochtend slachtoffer was van zo'n digitale aanval.

Doordat de aanmeldzuilen offline zijn, dienen bezoekers met een afspraak zich op de ouderwetse manier bij de balie te melden. Hier kan het dus wat drukker zijn, maar de NWZ-woordvoerder verzekert dat eerder genomen maatregelen afdoende zijn om het risico op overdracht van het coronavirus te minimaliseren. "Bij de balies hangen spatschermen en er staan strepen op de vloer om mensen afstand te laten houden."

"Ook videoconsulten gaan via het patiëntendossier", vervolgt de NWZ-woordvoerder. "Daarom proberen we die nu telefonisch te doen, maar met beeld erbij is toch fijner". De zorgverlener neemt contact op met de patiënt.
Bekeken: 3003x