Vattenfall en MRA-Elektrisch starten in Bergen en 10 andere gemeenten een pilot met slim laden bij de laadpunten op straat. Een nieuw slimmigheidje van Vattenfall zorgt ervoor dat de elektrische auto zoveel mogelijk oplaadt buiten de piekuren en bijvoorbeeld op momenten dat veel windenergie wordt opgewekt. Zoals 's nachts. De e-rijder merkt er niets van, behalve een lagere rekening.

De slimme aansturing van de laadpunten moet bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk. Zo kunnen in de toekomst meer variabele energiebronnen (zon en wind) aan het netwerk worden gekoppeld. Als de pilot een succes is, gaan nog dit jaar meer laadpunten meedoen.

De meeste mensen laden hun auto tussen 17.00 uur en 20.00 uur. Dan is het netwerk al zwaar belast door huishoudens. Toch blijken elektrische rijders het vaak prima te vinden om in de daluren te laden, bijvoorbeeld ’s nachts. Een technisch snufje maakt hier in de pilot handig gebruik van.

Dankzij de uitvinding van Vattenfall kunnen de laadpunten gekoppeld worden aan de onbalansmarkt voor stroom. Is de stroomprijs hoog, omdat er op dat moment veel vraag naar stroom is, dan wordt de laadcapaciteit automatisch verlaagd tot 70%. Is de stroomprijs laag, bijvoorbeeld omdat er veel wind- of zonne-energie wordt opgewekt, dan wordt juist met maximale capaciteit geladen. De laadpunten reageren elk kwartier op de actuele stroommarkt. (Foto: MRA-Elektrisch)
Pin It