Wat vaker rood licht, maar ook wat vaker het indrukwekkende gezicht van een groot binnenvaartschip dat de bocht van het Noordhollandsch Kanaal in vaart. Er is deze week genoeg te zien op het water. Als gevolg van de hoge waterstanden zijn vaarroutes geblokkeerd en blijkt het oude, trouwe kanaal uit 1824  het enige alternatief. "We vragen als binnenvaart om begrip."

Overal staat het water hoog. In de duinen, langs het Markermeer, maar ook in Amsterdam. Daar blijven de Oranjesluizen gesloten en dus liggen veel binnenvaartschepen stil. Wie kan, vaart om. "Dat kan via het zuiden, via de IJssel", overweegt Andries de Weerd, vertegenwoordiger van de beroepsvaart (Schuttevaer). "Maar voor veel schepen is de route via Den Helder het handigst."

Die route gaat via Markermeer en IJsselmeer naar de Waddenzee en dan bij Den Helder weer 'naar binnen', de sluizen daar zijn nog wel open. Het 200 jaar oude Noordhollandsch Kanaal levert dan weer een goede verbinding van Den Helder naar Amsterdam. "En van Amsterdam naar Den Helder", vult De Weerd aan. En dus gaat het dwars door Alkmaar, onder de Leeghwaterbrug door en langs het pontje van Akersloot. Ook de brug van Schoorldam gaat vaker open en dicht.

"Ja, je hebt langere brugopeningen, het blijft de hele dag druk. Er varen ook grotere schepen dan normaal. Tot wel 90 meter lang." Voor het verkeer kan dat natuurlijk best vervelend zijn, dat ziet De Weerd ook. Maar het is een situatie van overmacht. "De spullen moeten ook op tijd in de fabrieken zijn, daar moeten we als binnenvaart óók rekening mee houden."

Als de waterstanden deze week weer zakken, worden de sluizen in Amsterdam weer toegankelijk en keert de rust op het kanaal weder. (foto: Schuttevaer / Jackelien Stam )
Pin It
Bekeken: 1433x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/