Dertien sportverenigingen in de gemeente Bergen hebben samen voor 16.071 euro aan loten verkocht van de Grote Clubactie. De meeste loten werden verkocht door leden van Duinrand S in Schoorl en v.v. Egmondia in Egmond aan Zee. Zij verkochten respectievelijk voor 4.029 euro en 3.852 euro aan loten. Door nieuwe online verkooptechnieken, uit nood geboren door de coronapandemie, verbrak de Grote Clubactie dit jaar landelijk alle records.

Voor een corona-veilige verkoop ontwikkelde de Grote Clubactie naast het bekende verkoopboekje een aantal digitale verkoopmethoden. Met deze digitale mogelijkheden konden de koper en de verkoper op een veilige afstand van elkaar blijven staan. Zo werden loten gekocht door het scannen van een QR-code of het delen van een link via e-mail, social media en WhatsApp. Er werden landelijk 60% meer loten verkocht dan in 2020: 1,6 miljoen tegen 1 miljoen een jaar eerder.

Dit jaar deden in de gemeente Bergen dertien clubs mee die de volgende bedragen ophaalden. Van die opbrengst gaat 80% naar de club.

1. Duinrand S: 4029 euro
2. v.v. Egmondia: 3852 euro
3. Gymnastiekvereniging Achilles: 1842 euro
4. SV Sint Adelbert Egmond-Binnen: 1635 euro
5. Gymnastiekvereniging Spirit: 1452 euro
6. vvBergen: 1176 euro
7. Gymlust: 693 euro
8. LR & PC Kennemerruiters: 351 euro
9. Tafeltennisvereniging Duintreffers: 300 euro
10. Handbalvereniging Berdos: 252 euro
11. PSV Kennemerland: 237 euro
12. VV Zeevogels 213 euro
13. TC Hogedijk: 39 euro

Volgens de Nationale Stichting Grote Clubactie Stichting hebben veel verenigingen door lange sluitingen in de coronaperiode een begrotingstekort. Via de Nationale Grote Clubactie willen deze verenigingen extra inkomsten voor hun club ophalen. Van elk verkocht lot van drie euro gaat 2,40 euro direct naar de clubkas. Met het overige bedrag organiseerde de Grote Clubactie de loterij. De hoofdprijs was 100.000 euro.

Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie stelt dat de online verkoop veel leuker en slimmer is geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie kunnen verenigingen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft een eigen doel.
Pin It
Bekeken: 1651x
https://ee.itk.ac.id/data/