Vattenfall, MRA-Elektrisch en elf gemeenten, waaronder Alkmaar en Bergen, starten met groen laden. Zo’n 80 openbare laadpunten zijn voorzien van innovatieve software die bepaalt hoe snel elektrische auto’s laden. De hoeveelheid stroom uit zon en wind neemt toe. Dankzij slimme aansturing van de laadpunten worden de pieken en dalen in het aanbod goed benut en kunnen gebruikers geld besparen.

De moeilijkheid bij zonne- en windenergie is dat het aanbod wisselt. Op een zonnige dag waarop het hard waait is het aanbod groot, op andere momenten weer veel minder. Met groen laden bepaalt de hoeveelheid beschikbare stroom hoe snel een auto wordt opgeladen. Is er veel stroom, dan wordt de auto op maximale snelheid opgeladen. Neemt het aanbod af, bijvoorbeeld als de wind wegvalt, dan wordt de laadsnelheid tijdelijk verlaagd.

Innovatieve software controleert elk kwartier hoeveel elektriciteit er beschikbaar is. Omdat de elektrische rijder er wel van op aan moet kunnen dat hij of zij altijd met een volle accu op weg kan wordt er de eerste 30 minuten altijd met maximale capaciteit geladen. Ook wordt de laadcapaciteit binnen een tijdsbestek van drie uur nooit meer dan 30 minuten verlaagd. Groen laden vermijdt de periodes waar minder wordt geproduceerd en stroom duurder is.

Wanneer deze innovatie navolging vindt worden elektrische auto’s vaker geladen met groene stroom wordt elektrisch rijden pas echt duurzaam. Dat is volgens de initiatiefnemers een cruciale ontwikkeling voor de energietransitie en het behalen van doelstellingen voor luchtkwaliteit en klimaat. (foto: Pexels / Gustavo Fring)
Pin It
Bekeken: 1404x
https://ee.itk.ac.id/data/